پایان نامه بررسی تیپ شخصیتی(درون گرا- برون گرا) در بازیگران
نوشته شده توسط : سجاد

چکیده

در پژوهش حاضر که با هدف بررسی تیپ شخصیتی بازیگران گروههای مختلف تئاتر تدوین شده است یک فرضیه مدنظر بوده است و بر روی نمونه ای در دسترس به حجم ۶۰ نفر از جامعه آماری دانشجویان دانشگاه هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز اجرای شده است. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه شخصیت آیزنگ استفاده شده است. هم چنین داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و نتایج بررسی فرضیه حاکی از آن است که بین تیپ شخصیتی (برونگرا- درونگرا) بازیگران گروه های مختلف تئاتر تفاوت معناداری وجود دارد.

در سطح توصیفی از شاخص آماری فراوانی، درصد فراوانی و فراوانی تجمعی و در سطح استنباطی از آزمون خی دو استفاده شده است.

مقدمه

هر کسی شخصیتی دارد و شخصیت شما به مشخص کردن میزان موفقیت ، خشنودی و رضایت خاطر در زندگی شما کمک می کند. ما درباره شخصیت صحبت می کنیم، بدون اغراق باید بگوییم که شخصیت شما یکی از مهمترین نعمت های شماست. شخصیت به شما کمک کرده است تا زندگی خود را شکل دهیدو آینده نیز همین کار را خواهد کرد (شولتر و شولتز ۱۳۸۵، صفحه ۴)

هر چیزی که تا به حال به دست آورده اید ، هر چیزی که انتظار دارید در شغل خود به دست آورید ، خواه همسر یا والد خوبی بشوید، و حتی وضعیت سلامت کلی شما تحت تاثیر شخصیت شما و شخصیت کسانی که با آنها در تعامل هستید قرار دارند. شخصیت شما گزینه هایی را که در زندگی دارید محدود کرده یا گسترش می دهد. شخصیت به شما اجازه نمی دهد تجربیات خاص را با دیگران در میان بگذارید یا شما را قادر می سازد بیشتر آنها را با دیگران در میان بگذارید.

شخصیت، برخی افراد را محدود می کند و دنیای تجربه را به وی دیگران می گشاید. (شولتز و شولتز ، ۱۳۸۵، صفحه ۴)

فهرست مطالب

عنوان             صفحه

چکیده……………………………………………………………………………………………………….. ۱

 

فصل اول: طرح تحقیق

مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. ۳

بیان مسئله…………………………………………………………………………………………………. ۸

اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………….. ۱۱

پرسش های پژوهشی ………………………………………………………………………………. ۱۲

فرضیه های پژوهشی ………………………………………………………………………………. ۱۲

تعریف مفهومی ……………………………………………………………………………………….. ۱۲

تعریف عملیاتی ………………………………………………………………………………………… ۱۲

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

تاریخچه ی در ارتباط با موضوع شخصیت ………………………………………………… ۱۴

تعاریف شخصیت …………………………………………………………………………………….. ۱۶

عوامل موثر در تعیین شخصیت ………………………………………………………………… ۲۵

شکل گیری شخصیت ……………………………………………………………………………….. ۲۸

رشد شخصیت ………………………………………………………………………………………… ۲۹

ابعاد شخصیت ………………………………………………………………………………………… ۳۰

نظریه های شخصیت ……………………………………………………………………………….. ۳۵

تیپ شناسی شخصیت ویلیام شلدون ………………………………………………………….. ۴۳

تیپ شناسی شخصیت امیل کرچمر ……………………………………………………………. ۴۳

تیپ شناسی شخصیت یونگ ……………………………………………………………………… ۴۴

نظریه ریموند بی کتل ……………………………………………………………………………….. ۴۵

نظریه هانس جی آیزنگ ……………………………………………………………………………. ۵۰

نظریه پنج عامل رابرت مک کری و پل کاستا ………………………………………………. ۵۱

نظریه خلق وخو آرنولد باس و رابرت پلامین………………………………………………. ۵۲

دیدگاه فطری درمورد صفات شخصیتی …………………………………………………….. ۵۴

تئاتر چیست ……………………………………………………………………………………………. ۶۴

نظریه خاستگاه آیینی ……………………………………………………………………………….. ۷۰

نظریه های دیگر درباره خاستگاه آیینی ……………………………………………………… ۷۴

تئاتر کلاسیک و شخصیت بازیگران تئتار کلاسیک ……………………………………….. ۸۰

تئاتر نئوکلاسیک و شخصیت بازیگران تئاتر نئوکلاسیک………………………………… ۸۴

تئاتر مدرنیسم و شخصیت بازیگران تئاتر مدرنیسم……………………………………… ۸۸

فصل سوم: روش تحقیق

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. ۹۲

جامعه آماری ………………………………………………………………………………………….. ۹۲

نمونه و روش نمونه گیری ……………………………………………………………………….. ۹۲

ابزار اندازه گیری ……………………………………………………………………………………. ۹۲………..

آزمون شخصیتی آیزنگ …………………………………………………………………………… ۹۳

اعتبار و روایی پرسشنامه شخصیت آیزنگ ………………………………………………… ۹۵

روش اجرای تست آیزنگ………………………………………………………………………….. ۹۵

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری

مقدمه……………………………………………………………………………………………………… ۹۸

تجزیه و تحلیل فرضیات …………………………………………………………………………… ۹۸

جدول شاخص های آمار توصیفی ۲ متغیر سبک های تئاتر و نوع شخصیت …… ۹۹

جدول بررسی فرضیه ……………………………………………………………………………. ۱۰۱

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

خلاصه ………………………………………………………………………………………………… ۱۰۵

محدودیت های پژوهش ………………………………………………………………………….. ۱۰۷

پیشنهادات پژوهش ………………………………………………………………………………… ۱۰۸

بحث و نتیجه گیری ………………………………………………………………………………… ۱۰۹

منابع ……………………………………………………………………………………………………. ۱۱۱

ضمایم …………………………………………………………………………………………………. ۱۱۴

منابع

۱- اتکینسون، ریتال ، اتکینسون، ریچارد سی (۱۳۷۱)، روانشناسی عمومی هیلگارد، ترجمه جمعی از مولفان

۲- احمدی، بابک، (۱۳۷۳)، مدرنیته و اندیشه انگاری، نشر مرکز

۳- آناستازی، آن، (۱۳۷۱)، تفاوت های فردی، ترجمه جواد طهموریان، انتشارات آستان قدس رضوی

۴- آیزنگ، جی، گلین ویلسون (۱۳۶۹)، شخصیت خود را بشناسید، ترجمه شهاب الدین قهرمانی، انتشارات شباویز

۵- براکت، اسکار ، (۱۳۷۵)، تاریخ تئاتر جهان، ترجمه هوشنگ آزادی ور، انتشارات مروارید، چاپ دوم

۶- پاشا شریفی و نجفی زند، جعفر (۱۳۷۰)، روش های آمای روانشناسی و علوم اجتماعی، انتشارات نشر اشاره

۷- پروین، لارنس ای (۱۳۷۷)، روانشناسی شخصیت، نظریه و تحقیق ترجمه محمد جعفر جوداری و پروین کدیور، انتشارات فرهنگی رسا

دانلود فایل





:: موضوعات مرتبط: دانشجویی , ,
:: برچسب‌ها: بررسی تیپ شخصیتی , تیپ شخصیتی , تیپ شخصیتی برون گرا , تیپ شخصیتی در بازیگران , تیپ شخصیتی درون گرا , تیپ های شخصیتی بازیگران ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: